Pražský hrad
Výtah je z roku 1935 a je součástí schodiště Jižního výběžku Nového paláce Pražského hradu.
Osobní výtah je návrhem architekta Otto Rothmayera, který byl žákem a věrným spolupracovníkem architekta dnes světového významu - Josipa Plečnika. Kabina je válcová dřevěná. Válec výdřevy kabiny je z mahagonu s hlubokým leskem. Kabina válce se pohybuje zrcadlem barokního schodiště mezi čtyřmi masívními pilíři.
Velký vnitřní průměr kabiny 190 cm působí impozantně a umožňuje dopravu více osob bez omezení vnitřním prostorem. Nosnost výtahu je dnes omezena na 500 kg nebo pro dopravu šesti osob.
V roce 1960 je doloženo provedení zábran uzavření zrcadla schodiště a výtahové šachty. Ostatní úpravy v průběhu let i změny v provedení dalších technických opatření mohly způsobit změnu původní podoby a provedeni výtahu.
Osobní výtah je návrhem architekta Otto Rothmayera, který byl žákem a věrným spolupracovníkem architekta dnes světového významu - Josipa Plečnika. Kabina je válcová dřevěná. Válec výdřevy kabiny je z mahagonu s hlubokým leskem. Kabina válce se pohybuje zrcadlem barokního schodiště mezi čtyřmi masívními pilíři.
Velký vnitřní průměr kabiny 190 cm působí impozantně a umožňuje dopravu více osob bez omezení vnitřním prostorem. Nosnost výtahu je dnes omezena na 500 kg nebo pro dopravu šesti osob.
V roce 1960 je doloženo provedení zábran uzavření zrcadla schodiště a výtahové šachty. Ostatní úpravy v průběhu let i změny v provedení dalších technických opatření mohly způsobit změnu původní podoby a provedeni výtahu.
V roce 1979 je doložena rekonstrukce technologické části, ale byly provedeny i drobné zásahy do původní výtahové kabiny a šachetních dveří. Vnitřní prostor je dřevěný, dýhovaný mahagonovou dýhou. Velký kruh bílé podlahové krytiny kůže reflektuje bílou kopuli stropu kabiny. Osvětlení je po obvodu stropní římsy. V roce 1935 bylo používání osvětlení neonovými trubicemi pravděpodobně běžnou záležitostí. Bylo provedeno osazení 3 segmentů trubic jako část kruhu, výseče 120° každého segmentu.
Nová tlačítková tabla ve stanicích a tlačítkové tablo v kabině je provedeno z nerezu s jemným ručním brusem. Hmatníky tlačítek jsou se skleněnou výplní oboustranně broušeného skla. V technologické části byla provedena opatření k odstranění bezpečnostních rizik a zvýšení komfortu jízdy.
Výměna hnacího pohonu a kompletní el. instalace byla součástí rekonstrukce výtahu. Jako pohon byl použit moderní klasický převodový výtahový stroj. Nové elektroinstalace jsou osazeny mikroprocesorovým řízením, které plně využívá moderních technologií.
Zajímavostí je umístění protizávaží kabiny, které se pohybuje v samostatné šachtě mimo půdorys schodiště ve kterém jezdí kabina válcového tvaru. Vstup do kabiny se uzavírá původními, ručně posuvnými dvoukřídlými dveřmi. Dveře jsou zaoblené ve tvaru kabiny. Šachetní dveře jsou dvoukřídlé mřížové s unikátním mechanickým pojezdem a zámkem.
Při rekonstrukci byla provedena demontáž stávajícího ostění výtahové šachty a zábran, které byly pravděpodobně instalovány v roce 1960. Nové transparentní provedení ostění výtahové šachty z bezpečnostního skla a je umístěné ve stejné poloze, ale za historizujícím zábradlím schodiště. Tabule bezpečnostního skla connex jsou kotveny vzdušně do zdiva, bez rámů, pomocí atypických kotev z mořeného nerezu.
Výtah byl rekonstruován v roce 2006 a princip technologie pohonu byl ponechán v původním záměru, jako trakční lanový pohon s umístěním pohonu nad výtahovou šachtou. Strojovna výtahu je umístěna na půdě objektu a protizávaží je oděleně vedeno v samostatné šachtě půdorysného rozměru 80x100cm. Nové komponenty a technická provedení splňují současné a platné bezpečnostní standardy.
Provedení rekonstrukce je podle návrhu arch. Davida Prudíka
Návrh technologie výtahu k rekonstrukci a zajištění realizace stavby provedl pan Pavel Vejs za firmu TRIPLEX v.o.s. v roce 2006.
Text: Pavel Vejs, Domovní Výtahy s.r.o. 2013
Při rekonstrukci byla provedena demontáž stávajícího ostění výtahové šachty a zábran, které byly pravděpodobně instalovány v roce 1960. Nové transparentní provedení ostění výtahové šachty z bezpečnostního skla a je umístěné ve stejné poloze, ale za historizujícím zábradlím schodiště. Tabule bezpečnostního skla connex jsou kotveny vzdušně do zdiva, bez rámů, pomocí atypických kotev z mořeného nerezu.
Výtah byl rekonstruován v roce 2006 a princip technologie pohonu byl ponechán v původním záměru, jako trakční lanový pohon s umístěním pohonu nad výtahovou šachtou. Strojovna výtahu je umístěna na půdě objektu a protizávaží je oděleně vedeno v samostatné šachtě půdorysného rozměru 80x100cm. Nové komponenty a technická provedení splňují současné a platné bezpečnostní standardy.
Provedení rekonstrukce je podle návrhu arch. Davida Prudíka
Návrh technologie výtahu k rekonstrukci a zajištění realizace stavby provedl pan Pavel Vejs za firmu TRIPLEX v.o.s. v roce 2006.
Text: Pavel Vejs, Domovní Výtahy s.r.o. 2013