Provoz a provozní rizika výtahu

provoz a provozní rizika
V současné době je na provozovaných výtazích evidováno více jak 74 tzv. provozních rizik. Provozní riziko je definováno jako rozdíl mezi technickou vybaveností existujícího výtahu, vyrobeného a instalovaného podle tehdejších předpisů a požadavky současných norem, zejména s ohledem na bezpečnost provozu.
 
Provozní rizika jsou rozdělena do několika úrovní s ohledem na četnost výskytu vzniklých nebezpečných situací a závažnosti daného Provozního rizika. Nalézt je můžeme v každé části konstrukce výtahu a to zejména u zařízení, která byla instalována před rokem 1993 a 1999. V roce 1993 vešla v platnost ČSN EN 81 - 1(2), jenž měla zásadní vliv na instalaci nových výtahů a kde byla již některá Provozní rizika eliminována.
 
Rok 1999 byla novelizována ČSN EN 81 - 1 (2), ale zároveň i právní dokument NV 14/1999 Sb. (nyní NV 27/2003 Sb.), kterým se stanoví technické požadavky na výtahy.
 

Níže naleznete šest hlavních provozních rizik:

1. Pohon výtahu

  • špatná přesnost zastavování v úrovni stanice - nebezpečí úrazu přepravované osoby při nástupu a výstupu z výtahu, nevyhovující brzda pohonu - musí být instalována dvojčinná brzda,
  • chybějící kryty na trakčním kotouči a kladkách - nebezpečí úrazu servisních pracovníků,
  • chybějící tepelná ochrana zařízení,
  • neúčinné odhlučení - rušivé přenosy do okolních bytů.

2. Rozvaděč výtahu

  • chybějící ochrana proti záměně fází,
  • nedostatečná ochrana proti zkratu
  • chybějící dorozumívací zařízení mezi strojovnou a klecí - musí být zajištěna možnost komunikace mezi uvízlou osobou a servisním pracovníkem ve strojovně výtahu při vyprošťování,
  • chybí kontrola doby chodu.

3. Omezovač rychlosti

  • nevyhovující omezovač rychlosti - pouze jednosměrný.

4. Klec výtahu

  • klec výtahu bez klecových dveří - nebezpečí úrazu přepravované osoby. Nutnost zabránit kontaktu osoby či nákladu se stěnou šachty,
  • dřevěné ohrazení klece - nebezpečí požáru,
  • nevyhovující zachycovače na kleci - je nutné zajistit zastavení klece při nekontrolovatelném pohybu klece dolů i nahoru,
  • nedostatečné osvětlení,
  • chybějící dálková nouzová signalizace - pro uvízlou osobu musí být zajištěna možnost dovolat se pomoci, spojit se přímo s centrálním nonstop dispečinkem servisní organizace (vyproštění uvízlé osoby musí být zajištěno do 1 hodiny od nahlášení),
  • chybějící servisní/revizní jízda,
  • chybějící kontrola zatížení klece.

5. Šachta výtahu

  • nevyhovující (dřevěné) šachetní dveře,
  • nebezpečný zámek šachetních dveří,
  • nevyhovující nárazníky pod klecí a protiváhou,
  • nedostatečná pevnost nosných prvků vyvažovacího závaží,
  • vedení vyvažovacího závaží lany - nebezpečí střetu kabiny a protiváhy,
  • nebezpečný přístup do prohlubně.

6. Stavební část

  • provozní rizika stavební části strojovny (např. nevhodné nebo malé přístupy, nedostatečná velikost strojovny) a šachty (nevhodné ohrazení šachty, nízké přejezdy aj.).
Zpracoval Pavel Vejs - 02/2013.
Poslat odkaz na e-mail Vytisknout stránku
Používáním tohoto webu souhlasíte s ukládáním cookies, nezbytných pro dobré fungování webu.