Provoz a provozní rizika výtahu
V současné době je na provozovaných výtazích evidováno více jak 74 tzv. provozních rizik. Provozní riziko je definováno jako rozdíl mezi technickou vybaveností existujícího výtahu, vyrobeného a instalovaného podle tehdejších předpisů a požadavky současných norem, zejména s ohledem na bezpečnost provozu.
Provozní rizika jsou rozdělena do několika úrovní s ohledem na četnost výskytu vzniklých nebezpečných situací a závažnosti daného Provozního rizika. Nalézt je můžeme v každé části konstrukce výtahu a to zejména u zařízení, která byla instalována před rokem 1993 a 1999. V roce 1993 vešla v platnost ČSN EN 81 - 1(2), jenž měla zásadní vliv na instalaci nových výtahů a kde byla již některá Provozní rizika eliminována.
Rok 1999 byla novelizována ČSN EN 81 - 1 (2), ale zároveň i právní dokument NV 14/1999 Sb. (nyní NV 27/2003 Sb.), kterým se stanoví technické požadavky na výtahy.
Níže naleznete šest hlavních provozních rizik:
1. Pohon výtahu
- špatná přesnost zastavování v úrovni stanice - nebezpečí úrazu přepravované osoby při nástupu a výstupu z výtahu, nevyhovující brzda pohonu - musí být instalována dvojčinná brzda,
- chybějící kryty na trakčním kotouči a kladkách - nebezpečí úrazu servisních pracovníků,
- chybějící tepelná ochrana zařízení,
- neúčinné odhlučení - rušivé přenosy do okolních bytů.
2. Rozvaděč výtahu
- chybějící ochrana proti záměně fází,
- nedostatečná ochrana proti zkratu
- chybějící dorozumívací zařízení mezi strojovnou a klecí - musí být zajištěna možnost komunikace mezi uvízlou osobou a servisním pracovníkem ve strojovně výtahu při vyprošťování,
- chybí kontrola doby chodu.
3. Omezovač rychlosti
- nevyhovující omezovač rychlosti - pouze jednosměrný.
4. Klec výtahu
- klec výtahu bez klecových dveří - nebezpečí úrazu přepravované osoby. Nutnost zabránit kontaktu osoby či nákladu se stěnou šachty,
- dřevěné ohrazení klece - nebezpečí požáru,
- nevyhovující zachycovače na kleci - je nutné zajistit zastavení klece při nekontrolovatelném pohybu klece dolů i nahoru,
- nedostatečné osvětlení,
- chybějící dálková nouzová signalizace - pro uvízlou osobu musí být zajištěna možnost dovolat se pomoci, spojit se přímo s centrálním nonstop dispečinkem servisní organizace (vyproštění uvízlé osoby musí být zajištěno do 1 hodiny od nahlášení),
- chybějící servisní/revizní jízda,
- chybějící kontrola zatížení klece.
5. Šachta výtahu
- nevyhovující (dřevěné) šachetní dveře,
- nebezpečný zámek šachetních dveří,
- nevyhovující nárazníky pod klecí a protiváhou,
- nedostatečná pevnost nosných prvků vyvažovacího závaží,
- vedení vyvažovacího závaží lany - nebezpečí střetu kabiny a protiváhy,
- nebezpečný přístup do prohlubně.
6. Stavební část
- provozní rizika stavební části strojovny (např. nevhodné nebo malé přístupy, nedostatečná velikost strojovny) a šachty (nevhodné ohrazení šachty, nízké přejezdy aj.).
Zpracoval Pavel Vejs - 02/2013.